Kevés zeneiskolában van lehetőség a hárfa tanulásra. A hárfa egy misztikus és különleges hangszer, melynek hangzásvilága – ahogy egy növendékem mondta – „égi muzsika”, ami igaz is, hiszen az „Angyalok hangszerének” tartják.
Miért is érdemes hárfán tanulni?
Hasonlóan a zongorához, szólista jellege mellett kísérő- és zenekari hangszer is. Gazdag zeneirodalommal rendelkezik, mind a szóló-, mind a kamarazenei darabok tekintetében.
Már az iskolánkban tanuló zeneiskolai korosztály számára is széles választéka van a kamarazenének, így a növendékek korán elkezdhetnek egymással muzsikálni. Ezáltal megtanulnak önmagukon kívül a másikra is figyelni, amit nem lehet elég korán elkezdeni.
Az iskolán belül a többi tanszakon (furulya, gitár, stb.) tanuló növendékekkel is gyakran játszanak együtt a hárfán tanuló gyerekek.
A hárfa köztudottan nem könnyen beszerezhető hangszer, ezért az iskola heti 1 alkalommal, előre beosztott időpont alapján biztosítja a növendékeknek a gyakorlást is.
Az alapfokú művészetoktatás hárfa tantárgyának hangszere a kampós (ír) – hárfa és a pedálos (koncert) hárfa.
A hárfatanítás általános céljai, feladatai
Ismertesse meg a tanulókkal (életkoruknak megfelelő szinten)
– a hangszer lehetőségeit, saját irodalmát és a hárfán is játszható egyéb művek minél szélesebb körét;
– hangszerük történetét, akusztikai sajátosságait, a hárfairodalom legkiemelkedőbb alkotó- és előadóművészeit
Alakítson ki könnyed hangszerkezelést:
– megfelelő pozíciót, test- és kéztartást, technikát, helyes pengetést, kampó- és pedálkezelést és tudatosítsa ezeket,
– dinamikailag árnyalt, telt, színes, kifejező hangot,
– differenciált hangindítást, elválasztást és takarást,
– laza, egyenletes ujjtechnikát,
Fordítson figyelmet
– a céltudatos gyakorlási módszer kialakítására,
– a lapról olvasási készség fejlesztésére,
– a tudatos zenei memorizálásra,
– a művek zeneileg igényes kidolgozására,
– az eredeti irodalom mellett más zenei korszakok műveinek megismertetésére
– a rendszeres társas muzsikálásra.
Tanítsa meg a tanulót a hangszer karbantartására, ápolására.
A klasszikus gitár az egyik legkellemesebb hangú és legsokoldalúbb hangszer. Akár mint szólóhangszer, akár mint kamarahangszer megállja a helyét.
A tanszakon három gitártanár lelkesíti, ösztönzi zenét tanuló diákjait több éven keresztül. Zenei tudásukat maximális átéléssel adják át, bíztatva növendékeiket arra, hogy egyre elmélyültebben foglalkozzanak hangszereikkel.
A tanszakon az egyéni oktatás mellett, nagy gondot fordítanak a zenész tanárok az együtt muzsikálásra is. Gitárzenekar színesíti az iskolai rendezvényeket, a zenekar tagjai az általános iskola növendékei. A középiskolások vidám hangulatú kamarazenére járnak.
A gitáros növendékek szívesen és gyakran játszanak fesztiválokon, versenyeken, amiken szép sikereket érnek el, és méltón képviselik tanszakukat kerületi, fővárosi, országos rendezvényeken.
Az alapfokú művészetoktatás „klasszikus gitár” tantárgyának hangszere a hathúros, nylonhúrozású, hagyományos akusztikus gitár.
A gitártanítás céljai, feladatai
Tanítsa meg:
– a gitár részeit, felépítését, akusztikai sajátosságait,
– a gitár különböző behangolási módjait,
– a gitárjáték alapvető technikai elemeit: apoyando, tirando, arpeggio, törtakkordok fekvésváltás, kötések, barré, valamint a tompítás különféle lehetőségei jobb és bal kézzel egyaránt,
– a gitárirodalomban előforduló egyéb effektusok: üveghang (flageolett), glissando, tompított pengetés (etouffe), rasgueado, ütés, dobolás (tamb.) kivitelezését,
– a legato, tenuto, portato, staccato játékmód alkalmazásával az artikuláció megvalósítását,
– a játszott művek karakterének, tempó és dinamikai jellegzetességeinek kifejezését,
– a gitáron megszólaltatható főbb zenei stílusok előadási sajátosságait,
– a gitár, mint kisérőhangszer lehetőségeit: a leggyakrabban előforduló akkordokat és akkordfűzéseket,
– a hangszer karbantartási feladatok elvégzését.
Alakítsa ki és tudatosítsa az alábbiakat:
– helyes test-, hangszer- és kéztartás,
– laza kar- és ujjtechnika,
– a két kéz pontosan összehangolt mozgása,
– helyes fogástechnika, differenciált pengetés,
– összességében könnyed hangszerkezelés.
Gyakoroltasson rendszeresen:
– az adott technikai elem tanításának megfelelő mechanikus ujjgyakorlatokat, mozdulatsorokat,
– az elméleti ismeretekkel összhangban hangsorokat, skálákat, különböző pengetési- és ritmusvariációkkal is,
– arpeggio gyakorlatokat,
– a felmerülő technikai problémának megfelelő etűdöket.
Ösztönözze a tanulókat:
– játéktechnikájuk folyamatos fejlesztésére, gondozására, ezen belül kiemelten a szép gitárhangszín kialakítására
– céltudatos gyakorlási módszer kialakítására
– a rendszeres társas muzsikálásra.
Fordítson figyelmet:
– a precíz hangszerhangolásra
– a művek igényes kidolgozására technikai és zenei szempontból egyaránt
– a tudatos zenei memorizálásra
– a lapról játékra, mindig az előző év nehézségi szintjén gyakoroltatva.