Üdvözöljük iskolánk weboldalán

Akkordikus tanszak

Hárfa tanszak

Tanár: Farkas Míra

Kevés zeneiskolában van lehetőség a hárfa tanulásra. A hárfa egy misztikus és különleges hangszer, melynek hangzásvilága – ahogy egy növendékem mondta – „égi muzsika”, ami igaz is, hiszen az „Angyalok hangszerének” tartják.

Miért is érdemes hárfán tanulni? 
Hasonlóan a zongorához, szólista jellege mellett kísérő- és zenekari hangszer is. Gazdag zeneirodalommal rendelkezik, mind a szóló-, mind a kamarazenei darabok tekintetében.
Már az iskolánkban tanuló zeneiskolai korosztály számára is széles választéka van a kamarazenének, így a növendékek korán elkezdhetnek egymással muzsikálni. Ezáltal megtanulnak önmagukon kívül a másikra is figyelni, amit nem lehet elég korán elkezdeni. 
Az iskolán belül a többi tanszakon (furulya, gitár, stb.) tanuló növendékekkel is gyakran játszanak együtt a hárfán tanuló gyerekek.

A hárfa köztudottan nem könnyen beszerezhető hangszer, ezért az iskola heti 1 alkalommal, előre beosztott időpont alapján biztosítja a növendékeknek a gyakorlást is.

Az alapfokú művészetoktatás hárfa tantárgyának hangszere a kampós (ír) – hárfa és a pedálos (koncert) hárfa.

A hárfatanítás általános céljai, feladatai

Ismertesse meg a tanulókkal (életkoruknak megfelelő szinten)
–   a hangszer lehetőségeit, saját irodalmát és a hárfán is játszható egyéb művek minél szélesebb körét;
–   hangszerük történetét, akusztikai sajátosságait, a hárfairodalom legkiemelkedőbb alkotó- és előadóművészeit

Alakítson ki könnyed hangszerkezelést:
–   megfelelő pozíciót, test- és kéztartást, technikát, helyes pengetést, kampó- és pedálkezelést és tudatosítsa ezeket,
–   dinamikailag árnyalt, telt, színes, kifejező hangot,
–   differenciált hangindítást, elválasztást és takarást,
–   laza, egyenletes ujjtechnikát,

Fordítson figyelmet
–   a céltudatos gyakorlási módszer kialakítására,
–   a lapról olvasási készség fejlesztésére,
–   a tudatos zenei memorizálásra,
–   a művek zeneileg igényes kidolgozására,
–   az eredeti irodalom mellett más zenei korszakok műveinek megismertetésére
–   a rendszeres társas muzsikálásra.

Tanítsa meg a tanulót a hangszer karbantartására, ápolására.


    


Gitár tanszak

Tanszakon tanító tanárok: 
Szabó Mária
Topa Zoltánné
László Béla

A klasszikus gitár az egyik legkellemesebb hangú és legsokoldalúbb hangszer. Akár mint szólóhangszer, akár mint kamarahangszer megállja a helyét.
A tanszakon három gitártanár lelkesíti, ösztönzi zenét tanuló diákjait több éven keresztül. Zenei tudásukat maximális átéléssel adják át, bíztatva növendékeiket arra, hogy egyre elmélyültebben foglalkozzanak hangszereikkel.
A tanszakon az egyéni oktatás mellett, nagy gondot fordítanak a zenész tanárok az együtt muzsikálásra is. Gitárzenekar színesíti az iskolai rendezvényeket, a zenekar tagjai az általános iskola növendékei. A középiskolások vidám hangulatú kamarazenére járnak.

A gitáros növendékek szívesen és gyakran játszanak fesztiválokon, versenyeken, amiken szép sikereket érnek el, és méltón képviselik tanszakukat kerületi, fővárosi, országos rendezvényeken.

Az alapfokú művészetoktatás „klasszikus gitár” tantárgyának hangszere a hathúros, nylonhúrozású, hagyományos akusztikus gitár.

A gitártanítás céljai, feladatai
Tanítsa meg:
–   a gitár részeit, felépítését, akusztikai sajátosságait,
–   a gitár különböző behangolási módjait,
–   a gitárjáték alapvető technikai elemeit: apoyando, tirando, arpeggio, törtakkordok fekvésváltás, kötések, barré, valamint a tompítás különféle lehetőségei jobb és bal kézzel egyaránt,
–   a gitárirodalomban előforduló egyéb effektusok: üveghang (flageolett), glissando, tompított pengetés (etouffe), rasgueado, ütés, dobolás (tamb.) kivitelezését,
–   a legato, tenuto, portato, staccato játékmód alkalmazásával az artikuláció megvalósítását,
–   a játszott művek karakterének, tempó és dinamikai jellegzetességeinek kifejezését,
–   a gitáron megszólaltatható főbb zenei stílusok előadási sajátosságait,
–   a gitár, mint kisérőhangszer lehetőségeit: a leggyakrabban előforduló akkordokat és akkordfűzéseket,
–   a hangszer karbantartási feladatok elvégzését.

Alakítsa ki és tudatosítsa az alábbiakat:
–   helyes test-, hangszer- és kéztartás,
–   laza kar- és ujjtechnika,
–   a két kéz pontosan összehangolt mozgása,
–   helyes fogástechnika, differenciált pengetés,
–   összességében könnyed hangszerkezelés.

Gyakoroltasson rendszeresen:
–   az adott technikai elem tanításának megfelelő mechanikus ujjgyakorlatokat, mozdulatsorokat,
–   az elméleti ismeretekkel összhangban hangsorokat, skálákat, különböző pengetési- és ritmusvariációkkal is,
–   arpeggio gyakorlatokat,
–   a felmerülő technikai problémának megfelelő etűdöket.

Ösztönözze a tanulókat:
–  játéktechnikájuk folyamatos fejlesztésére, gondozására, ezen belül kiemelten a szép gitárhangszín kialakítására
–  céltudatos gyakorlási módszer kialakítására
–   a rendszeres társas muzsikálásra.

Fordítson figyelmet:
–   a precíz hangszerhangolásra
–   a művek igényes kidolgozására technikai és zenei szempontból egyaránt
–   a tudatos zenei memorizálásra
–   a lapról játékra, mindig az előző év nehézségi szintjén gyakoroltatva.

  

 

Videók